TIEDOTE: Ydinvoiman vastustajat pysäyttäneet työt Fennovoiman työmaalla

Vapaa julkaistavaksi heti

Maan ystävät ry
Hyökyaalto-verkosto

Ydinvoiman vastustajat pysäyttäneet työt Fennovoiman työmaalla

Kymmenet ydinvoiman vastustajat ovat pysäyttäneet työt Fennovoiman tie- ja aitatyömaalla Pyhäjoen Hanhikivenniemellä varhain maanantaiaamuna. Toimilla halutaan hidastaa töiden etenemistä ja kyseenalaistaa paitsi Pyhäjoen ydinvoimalahanke, myös ydinvoiman tarpeellisuus yleisesti.

Aktio on osa Pyhäjoella järjestettäviä Parempaa virtaa ja Joukkovoima vastaan ydinvoima -leirejä. Aktioon osallistuu ihmisiä Maan ystävistä, Hyökyaalto-verkostosta ja Naiset Rauhan puolesta -liikkeestä sekä muita leiriläisiä. Leireille osallistuu toimijoita Suomen lisäksi Ruotsista, Saksasta, Venäjältä ja Italiasta.

Fennovoiman ydinvoimalahankkeessa on nähty vuosien varrella useita kyseenalaisia toimenpiteitä niin yhtiön itsensä kuin valtionhallinnonkin taholta. Näistä räikeimpänä voi nähdä periaatepäätöksen, jonka hallitus ja eduskunta myönsivät Fennovoimalle ydinenergialain vastaisesti.

– Yhtiöllä ei ollut päätöstä hakiessaan tiedossa loppusijoituspaikkaa ydinjätteelle eikä hallinnassaan rakentamiseen tarvittavaa maa-aluetta, vaikka laki näitä edellyttää, katsoo leireille osallistuva Hanna-Maija Kukkohovi.

Moskovasta leirille saapunut ydinvoimainsinööri ja -aktivisti Andrei Ozharovski varoittaa prototyyppeihin liittyvistä ongelmista.

– Rosatomin ei pitäisi edes tarjota vientiin reaktoria, josta ei ole käyttökokemusta ja joka on olemassa ainoastaan paperilla. Suomi toistaa samat virheet kuin Olkiluoto 3:ssa tilatessaan ulkomaiselta toimittajalta laitoksen, jota ei ole koskaan testattu.

Ydinvoima synnyttää lukuisia ongelmia uraaniketjun eri vaiheissa aina uraaninlouhinnasta loppusijoitukseen. Paitsi kasvihuonepäästöjä, ydinenergian tuotannossa aiheutetaan monenlaisia sosiaalisia ongelmia ja radioaktiivisia jätteitä.

Ydinvoimaloita halutaan rakentaa kestämätöntä kasvua ja kilpailukykyä varten, ei ilmaston suojelemiseksi.

– Ympäristökriisin ratkaiseminen vaatisi tuotannon ja kulutuksen sopeuttamisen planeetan sietokyvyn rajoihin, toteaa Angi Mauranen Maan ystävistä.

Lisätietoja:

parempaavirtaa [at] maanystavat.fi

Angi Mauranen (paikan päällä)
Maan ystävät ry

Joukkovoima vastaan ydinvoima -leiri
fenstop [at] riseup.net

Andrei Ozharovski (paikan päällä)
041 7048 864 (Russian, English)