TIEDOTE: Parempaa virtaa -leiri Hanhikivenniemellä päättyi, mutta taistelu Fennovoimaa vastaan jatkuu

Tiedote 24.6.2015

Vapaa julkaistavaksi heti

Maan ystävät ry

Parempaa virtaa -leiri Hanhikivenniemellä päättyi, mutta taistelu Fennovoimaa vastaan jatkuu

Kahden viikon aikana (8.-21.6.) Hanhikivenniemen protestileireillä kävi noin 60 osallistujaa. Maan ystävät ry:n ja Naiset Rauhan Puolesta -liikkeen järjestämän Parempaa virtaa -leirin lisäksi alueella oli samaan aikaan Hyökyaalto-verkoston Joukkovoima vastaan ydinvoima -leiri. Paikalla oli ihmisiä ympäri Suomea sekä useista Euroopan maista, Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta. Ohjelmaan mahtui muun muassa luentoja uusiutuvasta energiasta, Rosatomista ja Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden vaikutuksista Japanin yhteiskuntaan. Olli Tammilehto muistutti meitä alustuksessaan siitä, että vain pieni osa kaavailluista ydinvoimalahankkeista maailmalla on toteutunut ja että osa hankkeista on onnistuttu pysäyttämään juuri joukkovoiman keinoin.

Tulevaisuuden Tekijät siivosivat Fennovoiman pois Pyhäjoelta tempauksessaan Pyhäjoen keskustassa 12.6.

Leirin loppupuolella Hanhikivenniemellä vieraili intialainen tutkija ja ydinvoiman vastustaja VT Padmanabhan, joka kertoi Rosatomin Intian Kudankulamiin toimittamasta VVER -ydinreaktorista ja sen teknisistä ongelmista. Reaktori on ollut reilun vuoden verran käynnissä, ja se on ollut teknisistä syistä pysähdyksissä 14 kertaa. Padmanabhanin mukaan ei ole myöskään tietoa siitä, onko voimala saanut Intian hallituksen ydinenergiaviranomaisen (Atomic Energy Regulatory Board) lopullista hyväksyntää voimalan käynnistämiseen.

Fennovoimalle suunniteltu reaktori on samaa VVER-sarjaa kuin Kudankulamiin rakennettu voimala, mutta uudempi ja tehokkaampi malli. Kudankulamin kokemukset eivät lisää luottamusta Rosatomiin ydinvoimalan toimittajana. STUKin 20.5.2015 antaman tiedotteen mukaan myös Fennovoimalta vaaditaan lisää osaamista ydinturvallisuuteen liittyen. Samaan aikaan Fennovoiman hankkeen turvallisuusselvitykset ovat pahasti kesken. Fennovoima aikoo jättää turvallisuusselvitykset sekä suunnitelmat käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen Stukille vasta seuraavan vuoden aikana. Turvallisuusasioihin liittyvä epävarmuus kasvattaa huolta ydinvoiman vastustajien keskuudessa.

Kuva piknikistä Fennovoimaa vastaan Pyhäjoen keskustassa 14.6.2015.

Kuva piknikistä Fennovoimaa vastaan Pyhäjoen keskustassa 14.6.

Kahden viikon aikana osoitettiin mieltä useaan otteeseen Pyhäjoella ja Hanhikivenniemellä. Mielenosoitusten takia työkoneet olivat pysähdyksissä useita tunteja. Aitatyömaa on viivästynyt jo useilla viikoilla ja mielenosoittajat uskovat, että tähän ovat vaikuttaneet toistuneet työkoneiden blokkaukset. Hanhikivenniemellä on ollut ydinvoiman vastustajia huhtikuusta alkaen ja aiotaan pysyä puolustamassa aluetta ydinvoimalahanketta vastaan niin kauan, kuin on tarpeen. Nyt seurataaan myös jännityksellä, miten käy Fennovoiman rakentamislupahakemuksen kanssa.

Lisätietoja:

parempaavirtaa (at) maanystavat.fi

Leea Parhiala
leea.parhiala (at) maanystavat.fi

Padmanabhan VT (Vatakkayil Thazhe)
vtpadman (at) gmail.com

Olli Tammilehto
olli (at) tammilehto.info

Lähteitä:

Lisää kuvia leiriltä:

Aurinkopaneelien rakentamista Alpo Kekkosen ohjaamana.

Ritva Imppola kertoi biokaasun mahdollisuuksista 11.6. Luentotekniikka toimi aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön avulla. Imppola kertoi esimerkiksi, että koko Suomen teknistaloudellinen biokaasupotentiaali puolestaan korvaisi Fennovoiman projektin.

13.6. Energiakäänne Pyhäjoella -seminaarissa Andrey Ozharovsky luennoi Venäjän valtionyhtiö Rosatomista, jonka projekteilla on ollut ongelmia.

13.6. Energiakäänne Pyhäjoella -seminaarissa Andrey Ozharovsky luennoi Venäjän valtionyhtiö Rosatomista, jonka projekteissa on ollut runsaasti ongelmia.