TIEDOTE: Maan ystävien kuvaaja hyökkäyksen kohteena Fennovoiman aidan kupeessa

Pyhäjoen Hanhikivenniemelle rakennetun Fennovoiman tietyömaan aidan vieressä keskiviikkona 23.9. kuvannut nainen vedettiin kolmen keltaliivisen miehen toimesta maahan aitalinjan sisäpuolelle ja hänen kasvonsa painettiin hiekkaan. ”Olin shokissa hyökkäyksestä ja minulle laitettiin väkivalloin käsiraudat. Oikean käden rautaa yritettiin kiristää ranteen läpi, mikä aiheutti kipua ja ruhjeita, joiden takia olin useamman päivän työkyvytön. Vain yksi miehistä esitti myöhemmin vartijakortin uhkaavasti puhuen”, nainen kertoo. Hetkeä myöhemmin G4S-yrityksen vartijat yrittävät piilottaa naista paikalle sattuneilta toimittajilta riuhtomalla häntä parakkirakennuksen taakse. Nainen on tehnyt miehistä rikosilmoituksen.

Maan ystävien ydinvoimatoimintaryhmä korostaa, että Fennovoiman työmaa ei edelleenkään ole ydinvoimalatyömaa, lupaprosessi on kesken ja Rosatomin reaktorin tekninen laatu ja ydinjätteen säilyttäminen ovat valtavia epävarmuuksia. Dokumentointi on erityisen tärkeää, kun yritykset tekevät isolla riskillä massiivisia muutostöitä. ”Kansalaisten valvontaa ja tutkivaa mediaa yritetään tämänhetkisessä Suomessa pakottaa hiljaiseksi rakenteellisesti, painostamalla ja tässä tapauksessa myös fyysisen väkivallan avulla. Tällaista kehitystä emme saa hyväksyä,” toteaa Tiina Prittinen Maan ystävistä.

Lisätietoja:
Tiina Prittinen, Maan ystävien ydinvoimatoimintaryhmä, p. 0405548869, tiina.prittinen@maanystavat.fi

Lisätietoja G4S-vartiointiyrityksestä mm.